Sunday, January 31, 2010

ZAMAN DAHULU KALA....

Kepada budak-budak yang lahir pada tahun 80an mesti ingat mase sekolah rendah dulu:
• Kat skola ada salesman jual buku cerita. Hari ni bg list, esok mintak duit beli walaupun cerita buku tu dah tau. Salesman susu pon camtu gak. -aku tak beli buku, susu kotak tu ade la.. macam sedap je susu tu

• Kat library, budak-budak memang baca buku tapi just tengok gamba je. Bila ada program Nilam, sibuk semua nak pinjam buku. -ahahaha

• RMT kat sekolah makan tak best, tp yg berduit pon join RMT, x phm…. -itu la pasal, tepape entah!

• Pakai pensel box yg bole bukak depan belakang, pastu ade sharpener kat tengah-tengah die. -aku nye warna merah, canggih beb masa tu. tapi aku tertingal kat sekolah lepas tu dah hilang dah, orang kebas.

• Main lawan pemadam, sayang nak guna untuk padam. padahal itu fungsi sebenar, untuk padam! -aku selalu kalah main.. ces!

• Pakai pembaris yang bergerigi, kat dlm ade air pastu ade bende berkilat dlm air tu. -ni aku takda, tapi pernah nampak member punya.

• Cikgu pakai pembaris kuning panjang. Ada pemegang kat tengah-tengah tapi tak penah nampak cikgu pegang pon kat situ. -hehehe. adalah sesekali dia pengang !

• Bulu ayam jadi ramping kerana sering dijadikan rotan. -biasalah budak jahat mesti kena rotan. aku baik masa tu

• Time pendidikan seni, lukis sume boleh tp bile time kaler sume hampeh. ade gak buat anyaman pakai kertas warna, kolaj la, ape la… Aku suka melukis masatu.. jadi wakil sekolah beb, lawan peringkat negeri sponsored by nestle. hehehe

• Main game 2D. super contra, super mario, street fighter, sume pakai tape. -Ni lagi kelakar, kumpul duit raya ngn duit sunat, beli game microgenius Rm400.. tape die mahal 69ringgit.. masatu duit 3kali ganda dari skang beb.. habis duit kumpul aku.. super contra, super mario, street fighter, memang game paberet ulang sampai 80 kali agknyer!!

• Jam tangan Boy London jadi idaman, sebab boleh tukar-tukar kaler ikut suhu dan cuaca. -Ahahhaa.. mak aku ade belikan jam ni.. memang top la jam ni masa tu

• Takut BCG tp lepas inject poyo la pulak… -Ada budak nangis sebelum kene inject, tp lepastu gelak terbahak-bahak.. nasib baik aku tahan nangis, takde lah malu.

• Balik sekolah beli JoJo tak pun Dendang. Tora pon best gak. Beli semata-mata nak mainan, coklat die tak makan pon. -Aku selalu beli gak, dalam die ade biskut coklat.. ahaha

• Kasut berlampu kat tapak, yang iklan die kat tv boleh tembak alien tu… -memang kelakar, sekali bila pakai tengah ujan lampu dah takde sedih betol)

• Siri kartun: power rangers, ultraman, transformers, ninja turtles, Thundercats, maskman, Gaban dan mcm lg. -Sudah tentulah.. kartun pujaan zamantu.. kakak pulak sebuk layan cite cina ape name hero die Leon Lai Meng.
Jangan lupa semua ni sebab zaman sekarang budak-budak tak sempat layan benda-benda ni. Kita akan sentiasa berubah, cuma asal-usul kite yg permanent. huhuhu..

No comments:

Post a Comment